Q&A : Kanser Usus

Soalan dari pelanggan (pesakit usus):

Salam..ada persoalan dr customer..tentang cara pemakanan olive yg terbaik.. Akak dah buat operation usus pd Jan 2012 dah buat kimo 2x cycle dah..skrg ni jumpa dr 2 bln sekali..dah buat colonscopy clear....result darah 2 minggu lepas naik dri 1.6 kpd 4.2..Mohon pencerahan dr yg pakar..

Jawapan Dr. Salman:

Salam..berkenaan kanser usus(colorectal carcinoma,rawatan utamanya ialah pembedahan bagi membuang ketulan kanser utama(primary)di ikuti kemoterapi untuk membunuh sel2 kanser yg tidak dapat di lihat mata kasar(micrometastasis). Selepas itu, proses pemantauan (surveillance) samada kanser tersebut berulang (recurrence) bergantung kepada tumour marker (contoh bagi colorectal carcinoma ialah carcinoembryonic antigen).Fasa selepas kemo/radioterapi ini sangat2 bergantung kepada pesakit samada dari segi psikologi dan pemakanan kerana tiada rawatan khusus dari doktor bagi mengelakkan ianya berulang.


Fokus kepada pemakanan yg mengandungi antioksidan yg tinggi seperti Minyak Zaitun dan Cuka Buah Tin kerana secara kajian secara makmal membuktikan proses mutasi sel dapat direncatkan dengan kedua2 pemakanan tersebut.Ubah pemakanan harian kepada 100% organik. Elakkan ayam yg di suntik hormon dan sayuran yg di racun kerana sesetengah kanser akan hidup semula dengan hormon berlebihan dan racun. 
Amalkan puasa 2 kali seminggu dan senaman 3 kali seminggu untuk mengeluarkan toksin dari sel. Semua di atas adalah panduan umum bagi pesakit kanser berdasarkan bukti akademik dan pengalaman peribadi saya berhadapan dengan ahli keluarga yg turut menghadapi kanser usus dan tidak berulang selepas 10 tahun pembedahan.

Sumber: Olive House Medic & Business.
Next Post Newer Post Previous Post Older Post Home