MASALAH JANTUNG BENGKAK + TIUB BESI

Soalan Dari Pelanggan (Masalah Jantung Bengkak+Tiub Besi)

Assalamualaikum doktor. Bolehkah sesiapa yang mengalami bengkak jantung dan 2 bulan lagi kena masukkan stent (tiub besi) dalam saluran jantung menggunakan Minyak Zaitun? Bolehkah juga pesakit ini menangani kesan sampingan dari penggunaan Minyak Zaitun ini? Sekian terima kasih.

 
Jawapan Dari Dr. Hafizah:

Wa’alaikumsalam. Sebenarnya adalah masalah di mana otot jantung telah menjadi hypertrophy atau besar akibat mengepam darah dengan rintangan yang tinggi dalam jangka masa yang lama. Apabiila jantung berubah bentuknya maka kedudukan injap-injap juga terganggu dan tidak kena. Maka, aliran darah yang keluar dari jantung juga tidak sempurna seperti asal.

Minyak Zaitun sangatlah bagus untuk membaiki keadaan salur darah dan seterusnya mengurangkan rintangan dalam salur darah dan memudahkan semula aliran darah keluar ke peredaran dari jantung. 

Apabila berkurangnya beban jantung, maka perlahan-lahan akan terjadilah semula pengecutan sel-sel dinding jantung yang berlebihan tadi. Ini mungkin mengambil masa yang lama untuk berlaku.

Mulakan amal Minyak Zaitun dengan dos kecil dahulu dan naikkan perlahan-lahan sambil perhatikan kesan penyembuhan. Wallahu’alam.

Sumber: Olive House Medic & Business.
Next Post Newer Post Previous Post Older Post Home